Новини
Как да си Направим Сайт за Успешен Онлайн Бизнес?
С ускореното развитие на онлайн пазаруването и онлайн обучението, и все по-дългото ни пребиваване в онлайн пространството, „Дали и как да си направим сайт“ се превръща във въпрос, който занимава все повече хора. Независимо дали притежавате доказал се бранд с дълга история на пазара или прохождащ, нов бизнес, или работите на свободна практика като фотограф, адвокат или писател, притежаването на собствен уебсайт може да Ви донесе много ползи и предимства.
Едно от предимствата на интернет е, че собствениците на бизнеси вече могат да достигнат до голям брой потенциални клиенти, на ниска или нищожна цена. Но дигиталният маркетинг е повече от това да имаш сайт и да публикуваш във Facebook. Има бизнес цели, които трябва да бъдат поставени, стратегии, които да бъдат създадени и метрики като импресии и конверсии, които могат да бъдат объркващи.
Този материал разглежда основите на различни маркетингови платформи, какво могат да направят те за бизнеса Ви и как най-добре да ги използвате.
В следващите редове ще научите:
За повечето хора, интернет е първа спирка, когато търсят продукт или услуга. Затова, да бъдеш онлайн е от основно значение за собствениците на бизнеси. Ако бизнесът Ви няма уебсайт или имейл адрес, ще изпусне голям брой потенциални клиенти.
Да присъствате онлайн не само помага на хората да научат повече за Вашия бизнес, но и изглежда по-професионално. А създаването на професионален имидж започва с избора на име за домейн.
Основното послание е: Дигиталното Ви присъствие започва с притежание на частна собственост в интернет.
Домейнът е адресът на уебсайта, който хората ще използват, за да Ви намерят онлайн и Вие трябва да притежавате такъв, какъвто отговаря на Вашия бизнес. Например, Wikipedia притежава домейна Wikipedia.org, а New York Times притежава NYTimes.com.
Домейнът може да се регистрира през регистрационна компания, като Godaddy, Namecheap или българската – Супер Хостинг.
При регистрацията трябва да предоставите подробна и достоверна информация за Вас или Вашата организация, тъй като това Ви прави законен притежател на домейн името.
Името на домейна трябва да представя или да съвпада с името на бизнеса Ви, като може да стигнете и до там, да регистрирате няколко сходни или свързани домейна. Това ще попречи на някой друг да притежава името, освен ако не го закупи от Вас.
Бъдете усърдни в проучването на домейн име и се уверете, че то е уникално. Една писателка на детски книги научила това по трудния начин. Тя регистрирала домейн, който представлявал собственото ѝ име, последвано от разширението .ca. Но впоследствие се оказало, че актриса във филми за възрастни със същото име, вече е регистрирала .com версията на домейна. Можете да си представите объркването!
След като вече имате домейн име, може да пристъпите към хостването на вашия имейл и уебсайт.
Ако си представите имейла или уебсайта като дом, хостингът е като да намериш място, където да построиш този дом. За щастие, някои компании за регистрация на домейни предлагат и хостинг планове, както и услуги по създаване на уебсайт.
Имейл хостингът е нужен, за да изпращате съобщения до потребителите си, като използвате домейн името на сайта си. Това прави имейлите Ви по-професионални. Повечето планове за споделен хостинг включват и имейл хостинг, но той може да бъде силно ограничен. Затова много от големите сайтове, които изпращат много имейли предпочитат да хостнат имейлите си на външни доставчици, като Mailchimp.
Веднъж след като изберете и настроите Вашия имейл хостинг, сте почти готови. Уебсайтът Ви, обаче, се нуждае от още малко работа. В следващия абзац ще обясним, какво трябва да направите.
Има редица неща, които трябва да вземете предвид, когато планирате уебсайт. Може да наемете професионален дизайнер или разработчик, който да го създаде, или да опитате сами да си направите прост сайт с безплатна платформа със собствен хостинг, като Blogspot или Wix. Ако планирате продажба на продукти, може да добавите e-commerce секция на сайта, или да го изградите като онлайн магазин от самото начало. Възможно е също да продавате на готови платформи за пазаруване като OLX или Bazar.
Различните бизнеси ще имат различни нужди. Но независимо кой създава сайта Ви и какви функционалности притежава той, абсолютно всеки трябва да може да го използва.
Основното послание е: Бизнес сайтовете трябва да са общодостъпни и насочени към конкретна целева аудитория.
Всеки посетител на сайта Ви трябва да може лесно да навигира в него и да намира информацията, която търси.
Понеже повечето хора влизат в уеб пространството през телефона си, трябва да се уверите, че сайтът Ви се адаптира към по-малки размери екрани. Вашият уеб дизайнер или разработчик може да използва така наречения риспонсив-дизайн, за да постигне това. А ако сами си правите сайта на платформа като Wix, търсете шаблон (дизайн), който да е mobile-friendly.
Освен достъпен от различни устройства, уебсайтът трябва също да бъде лесен за използване от всеки, включително от хора с увреждания. Най-добрият начин да създадете такъв уебсайт, е като спазвате Web Content Accessibility Guidelines, също познати като WCAG 2.0 – тези правила посочват как да се осигури универсална достъпност. В някои държави е незаконно да не спазваш тези правила – затова се уверете, че сте се запознали с тях.
Друг ключов аспект от Вашия уебсайт е съдържанието. В крайна сметка, именно това ще консумират посетителите.
Вашето съдържание трябва да се харесва на Вашия целеви пазар. Мислете за продуктите или услугите, които предлагате и след това ги опишете по прост и лесно разбираем начин. Например, семеен адвокат, който използва скучен легален жаргон на своя уебсайт вероятно няма да спечели много нови клиенти. По-добрата стратегия би била да сподели професионалния си опит и историите на семействата, на които е помогнал.
Може да наемете професионалист, който да заснеме Вашите снимки или да закупите стокова фотография от сайт като Shutterstock, или да използва безплатни изображения от Creative Commons уебсайт. Накрая, не забравяйте да обновявате съдържанието си редовно, за да накарате хората да се връщат на сайта Ви.
Да създадеш съдържание, което задържа вниманието на посетителите е едно на ръка, но как посетителите ще стигнат до него, изобщо? Тук е мястото на SEO оптимизацията, или както е известна още – оптимизация за търсещи машини.
Когато хората потърсят нещо в Google, се появява списък с най-добре класираните уебсайтове, отговарящи на търсенето. SEO е процесът, чрез който се уверявате, че сайтът се класира високо в този списък и може да бъде открит от повече хора. За щастие, има лесна за следване формула за SEO.
Основното послание тук е: Правилните ключови думи и съдържание ще направят сайта Ви лесно откриваем и ще подобрят класирането му.
Можем да разграничим две отделни направления в SEO оптимизацията: вътрешна (on-page) и външна (off-page). Вътрешната оптимизация засяга съдържанието и кода на самия сайт, които могат да бъдат оптимизирани, докато външната SEO оптимизация има отношение към връзките (линковете) и външни фактори. Това е като да се обличаш добре. Класирането на уебсайта Ви се подобрява, когато той изглежда добре за търсещите машини, подобно на това как издокарването оставя добро впечатление. Търсещата машина на Google е мотивирана от ключови думи. Това са термини, използвани при търсене на информация. Например, някой който търси стол от Дания, може да напише „скандинавски мебели“ в търсачката.
Включването на свързани ключови думи в съдържанието, уеб заглавия и дори описания на изображенията, ще подобри вътрешната оптимизация на сайта Ви. За да откриете такива ключови думи, използвайте онлайн инструмент като Google Ads Keyword Planner. Той ще Ви помогне да разберете кои ключови думи са популярни сред Вашата аудитория.
Така, ако вътрешното SEO е като да се обличаш добре, то външното off-page SEO е като да бъдеш представен на нова група от хора, от ваш общ приятел.
Когато други уебсайтове сочат с връзки към Вашия, Google вижда това като знак за одобрение и класира Вашия уеб сайт по-високо. Ако тези сайтове са популярни, това е още по-добре. Помислете за влиянието от това някой да сподели Ваша връзка в Twitter или в публикация на CNN, сочеща към сайта Ви. Google обръща особено внимание на второто.
Доброто, качествено съдържание ще накара другите сайтове да Ви забележат, но има допълнителни неща, които може да направите, за да подобрите външното си SEO. За собствения си бизнес с дигитален маркетинг, Camp Tech публикуваха гост-статии в чужди блогове и създадоха връзки със свързани организации, блогъри и инфлуенсъри. Тези връзки означават, че всички тези сайтове са започнали да сочат обратно към Camp Tech.
Последната стратегия за по-добро SEO е вероятно най-лесната за следване; оставете търсачките да разберат къде сте.
Google показва на потребителите свързани бизнеси, които се намират близо до тях. Така че, за да достигнете хора във вашия регион, създайте Google My Business профил на бизнеса си. Всичко, нужно за това, са бизнес адрес, контактна информация, работно време и няколко снимки. Лесно е и е безплатно!
И не забравяйте, че добрата SEO стратегия ще превърне сайта Ви в успешен онлайн бизнес.
Помислете за марките, които обичате и продуктите, които използвате ежедневно, или дори тези от супермаркета. Вероятно всички те са в социалните мрежи, а ако не са, то определено би трябвало да бъдат! Независимо от мащаба или бюджета, всеки бизнес може и трябва да се възползва от социалната медия. Но има уловка.
Социалните медийни платформи са като групичките в училище, всяка със свои собствени характеристики и социална динамика, и всяко дете намира групичката, с която има най-много общи прилики. По същия начин, Вие трябва да се включите в социалните платформи, които са най-популярни сред Вашия целеви пазар.
Основното послание тук е: За успех в социалните мрежи, открийте платформите, които отговарят на целевия Ви пазар и следвайте правилата за ангажиране.
Най-голямата платформа, Facebook, достига всяка демографска група. Въпреки това, тя е по-популярна сред възрастните и по-малко сред тинейджърите и 20-годишните. Понеже публикациите от семейство и приятели са фокусът там, бизнесът може да изпита трудности да бъде забелязан. LinkedIn, от друга страна, е изцяло за професионални връзки и комуникации и е чудесен за таргетиране на други бизнеси, които се нуждаят от Вашите продукти и услуги.
В Twitter, ще намерите поколение X и други милениъли, но бъдете готови да се занимавате често. YouTube е също дом на милениълите, а фокусът е върху креативни видеа. Жените под 50 са най-голямата аудитория на снимко-базираните Instagram и Pinterest, които имат сходна аудитория, която събира снимки за вдъхновение.
Опитайте различните платформи, за да откриете правилната за Вас. Ако нещо не отговаря на бизнес целите Ви и не Ви харесва, изтрийте акаунта си и насочете вниманието си другаде.
След като сте намерили една или две платформи, подходящи за бизнеса Ви, следващата стъпка е да решите, какво да публикувате в тях.
Съветваме ви 80% от съдържанието в социалните мрежи, да бъде социално. Може да покажете служителите си, да провеждате интерактивни видео чатове или да споделяте подходящо съдържание, създадено от Вашата аудитория (user-generated content). Останалото съдържание трябва да промотира бизнеса Ви. Това може да са линкове към Вашия уебсайт, отзиви от клиенти или промоционални състезания. Но запомнете, че всяка платформа има своя характерен формат и тон на изразяване, така че съдържанието трябва да бъде съобразено с това.
Ако се тревожите за постоянството в създаване на топ съдържание за всяка платформа, има инструменти, които могат да Ви помогнат. Създайте правилник с насоки за създаване на съдържание за социалните мрежи, за да си гарантирате, че съдържанието и тона са постоянни, непроменливи, без значение кой управлява акаунтите. Използвайте медиен календар (social-media-calendar), за да планирате съдържанието си с една седмица предварително. Може дори да настроите автоматично публикуване на съдържанието през платформа като Hootsuite.
Като за начало, за колко маркетинг имейли сте се абонирали? С толкова много бизнеси, които Ви канят да се запишете за имейл известия, може да е трудно да помните. Но това е и причината имейл маркетингът да е толкова популярен.
Имейл маркетингът не изисква много пари или технология, и позволява на бизнеса да комуникира всяка информация, която обслужва интересите и целите му. Това може да са новини за продукти и услуги, информация „от кухнята“ на бранша или специални оферти за привличане на клиенти.
Създаването на имейл маркетинг лист също е сравнително лесно. Обикновена Sign-up форма на уебсайта или покана в социалните мрежи, работят еднакво добре, както и физическите формуляри за записване в магазините и на официални събития. Но за да извлечете най-доброто от имейл маркетинга, съдържанието Ви трябва да си струва и да не може да бъде лесно подминато.
Основното послание тук е: Ефективен e-mail маркетинг означава създаване на стойност за Вашата аудитория и познание кога и как да я ангажирате.
Всеки имейл, който изпращате, трябва да означава нещо както за Вашия бизнес, така и за получателя. Помислете, коя информация ще послужи най-добре за бизнес целите Ви и ще е полезна за читателите. Трябва да установите това дори преди да съставите вашия имейл лист, за да предупредите хората за какво точно се записват.
Запитайте се, как бихте искали читателите да реагират на имейлите Ви. Може би искате да споделят вашето послание с други хора, да направят поръчка или да посетят Вашия уебсайт. Съдържанието на имейлите Ви трябва да подтиква хората да извършат желаното действие. Например, ако искате хората да закупят нов продукт, който представяте, предложете им ексклузивна отстъпка.
За да разберете, кое предизвиква най-голям отзвук при Вашите читатели, експериментирайте с няколко различни тактики. Това се отнася не само за съдържанието на имейлите, но също и за начините, по които го доставяте.
Някои послания или опорни точки ще привличат повече читатели от други, докато изпращането на имейл по грешното време, може да означава, че той никога няма да бъде отворен. Само опитите на различни опции ще покажат какво работи и какво не, за Вашата аудитория. За щастие, имейл платформи като Mailchimp Ви позволяват да провеждате A/B тестове. Това означава изпращането на две различни версии на един и същ имейл, с цел да видите, коя ще се представи по-добре.
За да получите дори повече информация за вашите имейл маркетинг кампании, свържете избраната от Вас платформа с уебсайта си. Това ще Ви позволи да видите, дали имейлите Ви водят читатели на уебсайта Ви и какви действия извършват, когато го посетят.
Колко реклами мислите, че виждате всеки ден? Пет? Петстотин?
Ако живеете в голям град, то според статия в Ню Йорк Таймс, ежедневно се сблъсквате с над 5000 реклами! Добавете към всичко това и онлайн рекламите по всички електронни устройства и се оказва, че сме напълно заобиколени от рекламни изображения и съобщения.
За бизнеса, мисълта да се опиташ да изпъкнеш в това претъпкано рекламно пространство, може да е обезкуражаваща. Но е възможно. Онлайн рекламирането споделя основни принципи с имейл маркетинга. Всяка рекламна кампания трябва да подкрепя бизнес целите Ви, да предлага на хората нещо, което ценят и да ги подтиква към действие. След като сте изяснили целите на рекламите си и стойността, която ще носят на клиентите, следващият въпрос е, къде да ги публикувате.
Основното послание тук е: За да спечелите от онлайн рекламиране, предложете на хората нещо, което искат и експериментирайте, за да откриете правилната платформа за реклама.
Има няколко възможности за реклама, достъпни за бизнеса и всяка има своите предимства. Забелязвали ли сте рекламите, които се показват, когато потърсите нещо в Google? Появяват се с резултатите от търсенето и на сайтовете, които посещавате. Това са Google реклами в мрежата за търсене и са ефективни, защото са свързани с теми и информация, които хората са потърсили.
Ако използвате Facebook или Instagram, тогава вероятно сте виждали и Facebook реклами. Те могат да бъдат насочени към хора, отговарящи на критерии като пол, местоположение и интереси. Друг вариант, който да обмислите, е поставянето на временни банер-реклами на други сайтове. Може да потърсите собствениците на сайтове директно, за да уговорите това.
Независимо дали рекламирате през Google, Facebook или друг уебсайт, ще бъдете таксувани по един и същи начин. Ще плащате в зависимост от броя на хората, които рекламата Ви достига или според това, колко хора кликват на нея. Колкото повече кликове и аудитория, толкова повече ще Ви струва рекламата.
Заради това колко скъпо може да стане онлайн рекламирането, е важно да действате внимателно. Започнете с малки рекламни бюджети в няколко платформи. Когато разберете коя платформа работи най-добре за Вас, отделете повече пари за нея. Като ходенето на казино е – трябва да опиташ от всичко по малко, за да откриеш играта, в която си добър.
Материалът дотук разясняваше „Защо и как да си направим сайт“, както и начините да рекламираш бизнеса си в дигиталния свят. Но веднъж след като имате уебсайт, изпращате имейли и участвате в социалните мрежи, как ще разберете, дали това в действителност развива бизнеса Ви?
Отговорът е, като гледате числата. Независимо дали в уебсайта Ви или във Facebook, Вие имате достъп до всеки показател, свързан с Вашата дигитална маркетинг активност. Един или дори няколко от тези показатели, ще имат отношение към бизнес целите Ви.
Основното послание тук е: Дръжте под око показателите, които имат съществено значение за бизнеса Ви.
За да разбере как се представя уебсайта Ви, препоръчваме да го свържете с Google Analytics. Това осигурява достъпа Ви до статистики и показатели, относно размера на Вашата аудитория, демографските й характеристики и кои раздели на сайта Ви са най-популярни. Плюс това ще научите, дали посетителите откриват сайта Ви чрез социална медия, търсачка или друг уебсайт. Google Analytics може също да следи ключови действия, каквито Вие ще определите, като например, дали посетителите купуват продукт от уебсайта или се записват за имейл листа Ви.
Платформите на социалните мрежи имат свои собствени, вградени системи за анализ и извеждане на данни. Там може да откриете показатели като брой на хората, до които съдържанието Ви достига и дали или как взаимодействат с него чрез коментари, харесвания, и дали кликват на връзките в уебсайта.
Показателите, които следите на всяка платформа ще зависят от целите, които поставите пред бизнеса си. Ако целите увеличение на продажбите, гледайте колко хора завършват поръчки на уебсайта Ви. Може да разберете дори дали потребителското преживяване стартира от страница в социалната мрежа, маркетинг имейл или от онлайн реклама. Ако целта Ви е да осигурите видимост на бранда си, следете колко хора достигате чрез уебсайта и социалната мрежа.
Но, не всички Ваши показатели ще бъдат дигитални. Може да започнете да получавате повече посетители във физическия си обект или по-висок брой обаждания. Така че, наблюдавайте и тях също.
Наблюдавайте Вашите ключови показатели редовно, може би веднъж седмично и сравнявайте стойностите им с предишни периоди или с конкурентни бизнеси. Идеята е да разберете кое се отплаща и кое не, след което да направите необходимите промени. С растежа на бизнеса Ви и променянето на Вашите цели, ще трябва да опитвате различни маркетинг тактики и дори да откриете нови ключови показатели.
Основното послание в статията „Как да си направим успешен сайт за онлайн бизнес?“ беше:
Вашите дигитални маркетинг усилия трябва винаги да бъдат основани на Вашите бизнес нужди и цели. Решете към какво се стремите и изберете платформа и показатели, които най-добре съвпадат с това. Независимо дали на уебсайта, социалните медии или в рекламите, вашето съдържание трябва да бъде ценно за вашата аудитория и трябва да я подтиква да взаимодейства с бизнеса Ви.
Полезен съвет:
Създайте връзки за по-широк обхват.
Намирането на партньорства и общества в бранша може значително да разшири вашата онлайн аудитория. Представете себе си на собственици на бизнеси и блогъри с аудитория, подобна на Вашата, като се уверите, че не сте в пряка конкуренция. Предложете им да пишете за техните уебсайтове или да участвате в техни видеа и подкасти, в замяна на връзки към Вашето съдържание. След това, от своя страна, им предложете възможности във Вашите платформи.