В нашия все по-свързан свят, бизнесите се нуждаят от силно онлайн присъствие, за да достигнат до потребителите и да продават повече. Но не всеки разполага с техническите познания, за да създава и управлява страници и съдържание в интернет. Тук на помощ идват системите за управление на съдържание (CMS), които могат да помогнат на много хора и компании. Искате ли да научите как? Прочетете нататък!
Какво е система за управление на съдържанието (CMS)?
Система за управление на съдържанието (CMS) е софтуер, който помага на потребителите да създават, управляват и променят съдържание на уебсайт без нужда от технически познания.
С други думи, CMS ви позволява да създадете уебсайт, без да трябва да пишете код от нулата (или дори да знаете как да програмирате изобщо). Вместо да създавате собствена система за създаване на уеб страници, съхранение на изображения и други функции, системата за управление на съдържанието се грижи за всички основни инфраструктурни неща, за да можете да се фокусирате върху по-видимите части на вашия уебсайт.
Как работи система за управление на съдържанието?
За да ви дадем представа как работи система за управление на съдържанието, ще направим бърза обиколка на интерфейса на WordPress (WordPress е добър пример за система за управление на съдържанието) – най-използваната CMS в света.
Да започнем със създаване на проста страница. Без система за управление на съдържанието, трябваше да напишете статичен HTML файл и да го качите на вашия сървър (звучи сложно, нали?) и това за всяка една страница или новина, която искате да качите или актуализирате.
Със система за управление на съдържанието като WordPress, можете просто да пишете съдържанието си в интерфейс, който изглежда доста подобно на Microsoft Word:
Това е много по-просто, нали?
Подобно на това, за да качите и управлявате медия, като изображения, можете просто да разгледате медийната си библиотека, вместо да трябва да взаимодействате директно с вашия уеб сървър:
Системата за управление на съдържанието не е само задно приложение за управление, тя също така прави възможно съдържанието, което създавате, да се показва на вашите посетители точно така, както искате.
Какво включва системата за управление на съдържанието?
На по-техническо ниво, система за управление на съдържанието се състои от две основни части:
- Приложение за управление на съдържанието (CMA) – това е частта, която ви позволява да добавяте и управлявате съдържание на вашия сайт (както видяхте по-горе).
- Приложение за доставка на съдържание (CDA) – това е задната част, която взема съдържанието, което въвеждате в CMA, съхранява го правилно и го прави видимо за вашите посетители.
Заедно двете системи правят поддръжката на вашия уебсайт много по-лесна.
Кои са най-популярните системи за управление на съдържанието?
WordPress, който ви показахме по-горе, е най-добрият пример за популярна система за управление на съдържанието. Въпреки че съществуват и други системи за управление на съдържанието, WordPress запазва над 65,1% пазарен дял на уебсайтовете използващи система за управление на съдържанието.
Забележете, че когато споменаваме „WordPress“, не говорим за WordPress.com. Вместо това се фокусираме върху WordPress.org, където се предоставя самата отворена система за управление на съдържанието WordPress.
Освен самостоятелния софтуер на WordPress, други популярни системи за управление на съдържанието включват:
- Joomla
- Drupal
- Magento (за онлайн магазини)
- Squarespace
- Wix
- TYPO3
Също така съществуват и много други по-малко известни системи за управление на съдържанието, които се насочват към големи предприятия и са платени.
Какви видове уебсайтове можете да създадете с тези системи за управление на съдържанието?
Повечето системи за управление на съдържанието са доста гъвкави в наши дни. Въпреки че има някои, които се фокусират върху конкретно използване – като Magento за електронна търговия – повечето от популярните системи за управление на съдържанието могат да се използват за създаване на практически всеки вид уебсайт.
Например, можете да използвате WordPress за:
- Статични уебсайтове
- Блогове
- Онлайн магазини
- Форуми
- Социални мрежи
- Онлайн курсове
- Сайтове за членство
- Портфолиа
- И т.н.
Коя е най-добрата платформа за управление на съдържанието (CMS)?
Това е малко като да попитате „кой е най-добрият на вкус на сладолед?“.
Разбира се, всеки има своя отговор, но е трудно да се представи фактически аргумент за това, че една система за управление на съдържанието е най-добрата в 100% от случаите.
Това, което можем да направим, обаче, е да се върнем към статистиката и да предложим, че има причина WordPress да има толкова голям дял от пазара на системи за управление на съдържанието:
За повечето видове уебсайтове, той предлага най-лесният потребителски интерфейс, а множеството разширения за платформата я правят и най-гъвкавата от всички.
Как да създадете уебсайт с система за управление на съдържанието
Искате ли да създадете собствен сайт със система за управление на съдържанието? Ако да, процесът по създаване изглежда долу-горе така:
- Закупувате хостинг и домейн име
- Инсталирате избраната от вас система за управление на съдържанието на вашия уеб сървър
- Конфигурирате системата за управление на съдържанието, за да определите как изглежда и функционира вашият сайт
- Започвате да пишете съдържание, използвайки интерфейса на системата за управление на съдържанието
На практика е изненадващо просто. Все пак ако искате сайта ви да изглежда професионално, да е направен по правилният начин и да е оптимизиран за Google е добра идея да се доверите на специалисти с опит.
Винаги гледайте готовите проекти на фирмите, които подбирате и вижте дали техните проекти изглеждат и се представят така, както бихте искали вашият да се представи в онлайн пространството.
Успех!